Dag 5 - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2014 - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2014 - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Oegandagroep 2014

26 Juli 2014 | Oeganda, Tororo

Bij het krieken van de dag werd er een heerlijke geur gesignaleerd rondom het guesthouse. Nellie, Ria en Christine waren vroeg uit bed en er werden pannenkoeken gebakken in het zaklantaarnlicht. Een stevig ontbijt als goede voorbereiding op de sportdag. De CD Hopeshirts kwamen uit de koffers want wij wilden natuurlijk niet te veel opvallen tussen al die vrolijke schooluniformen. De sportdag zou ongeveer om half 9 beginnen, maar zoals Tim ons al waarschuwde met de afkorting TIU (this is Uganda) zou dit ook om 9.00 uur of om 9.30 uur kunnen zijn. Alle leerlingen, leerkrachten, CD Hopemedewerkers en Kamerikers werden verdeeld over vier teams van ruim dertig deelnemers tussen de 4 en de 56(?) jaar. Voor sommigen van ons was meedoen belangrijker dan winnen. Voor anderen was winnen belangrijker dan meedoen. (Er worden geen namen vermeld, Frits.) FUN en teambuilding was het doel van deze dag. Gelukkig had Ria stickers in haar koffer gestoken zodat iedereen voorzien kon worden van een naam. De eerste activiteit was de cross country. Een soort Weteringloop maar dan in Chawolo. Acht deelnemers renden een parcours van ongeveer 7 kilometer. Ria, Lotte en Christine stonden op de checkpunten van het parcours samen met een local. Christine had de mooiste locatie bij het keerpunt waar zij kennismaakte met het gezin dat daar woont. Vannacht zal er een klein Oegandeesje wel eens een heel boze droom kunnen hebben van een grote blanke vrouw die het erf op kwam lopen.
Toen iedereen weer terug was, was het zaklopen (the sackrace) aan de beurt. Christine mocht dit onderdeel coördineren en hoorde zichzelf tot haar grote schrik aan een keurige Oegandese meneer vragen: “do you have sacks?” Henk, Lotte en Anne deden mee. Lotte en Anne waren een ware attractie met hun paardenstaarten die alle kanten op waaiden. Hier hebben bijna alle vrouwen en meisjes kort haar. Bij de eierrace (die met plastic eieren gehouden werd in verband met het niet willen verkwisten van voedsel) kwam Nellie in actie. Dit was uiteraard een eitje voor haar! Daarna werd iedereen ingezet bij een renspel georganiseerd door Anne en Lotte. Tijdens de waterrace moest zo snel mogelijk een flesje water op het hoofd naar de overkant gebracht worden. Voor de plaatselijke bevolking is dat natuurlijk geen enkel probleem, want die lopen met grote watertonnen op hun hoofd. Maar Christine voelde meteen nattigheid toen zij hiervoor door haar teamcaptain was aangemeld en toen moest de race nog beginnen. Uiteraard eindigde zij als laatste, maar zij was al blij dat zij over de streep kwam. Onder toeziend oog van de dorstige aanwezigen gingen 8 volwassenen en 8 kinderen de coladrinkwedstrijd aan. Wie drinkt zo snel mogelijk een halve liter (of 300 ml) cola op? En wie verschijnt er op het “toneel”? Onze drinkenbroeder Frits. Hij draaide zijn hand er slechts één keer voor om om in no time de halve liter te doen verdwijnen. Alleen Hans Klok kan het sneller.
Lunchtime brachten wij door met alle aanwezigen van de sportdag en wij werden getrakteerd op een lekkere, voedzame maaltijd: rijst met pindasaus en een zoete aardappel gekookt door Lydia en Patrick. Na een rustmomentje in de schaduw was het tijd voor het middagprogramma met voetballen, korfballen en volleyballen. Frits, Anne en Lotte deden hieraan mee. Henk, Nellie, Ria, Christine en de juffen van de lagere school gingen spelletjes doen met de jongste kinderen. Aan het einde van de middag kwamen er uit alle hoeken van Chawolo kinderen aanlopen om mee te spelen. Het was weer een dag vol plezier voor jong en oud.
Deze avond waren wij voor het schemeren thuis en genoten van de zonsondergang bij ons guesthouse. Ria en Nellie hebben alle materialen van CD Hope die in het guesthouse liggen uitgezocht zodat er een goed overzicht is van wat kan worden ingezet en wat nog nodig is. Het werd vroeg donker en stil in het guesthouse.

• 26 Juli 2014 - 14:24

Frits:

Beste mensen,

Aangezien er word geschreven dat ik winnen belangrijker vind dan meedoen moet ik hier iets recht zetten. Ik heb gezegd dat het leuker is om te winnen. Want ja wie houd er nu van verliezen(het is niet het einde van de wereld, maar toch) ik denk dat vele het met mij eens zijn.

Met een vriendelijke groet uit Oeganda,

Frits Verburg

• 26 Juli 2014 - 16:16

Rosanne Heuvelman:

Jambo!

Wat leuk om al jullie verhalen te lezen en jullie foto's te bekijken!
    Ik krijg er heimwee van.
    Heel veel plezier verder nog en succes met alle werkzaamheden die nog gedaan moeten worden.

Groetjes,
    Rosanne

• 26 Juli 2014 - 18:53

Christine:

Ha ha, die Frits..... Jij hebt helemaal gelijk, hoor!, je hebt noooit gezegd dat je winnen belangrijker vond dan meedoen. Maar voelde je je aangesproken? Want wij lieten je alleen maar weten dat wij geen namen zouden noemen... Vriendelijke groet van de dames ;-)

• 27 Juli 2014 - 00:03

Bert Van Vreeswijk:

Elke dag kijkt deze lezer weer uit naar een verslag. Wat heerlijk om weer iets te vernemen en als je er geweest ben begrijp je hoe er genoten wordt. Tot mijn schrik lees ik dat dr. Burt gemist werd. Is hij dan niet mee? Dat dat goed gevonden is!

Omringt door de meest kleurrijke aura las ik de verhalen over het schilderen van de toiletgroep. Hier vallen verschillende geurrijke verhalen uit te wisselen begrijpt ik. Tobias en Alex doen er vast aan mee.

Met verbazing las ik dat er een soort weteringloop was gehouden, moest dat niet de swamploop zijn?

En dan naailes met 24 vrouwen? Ik denk dat Gijs nog veel meer naaimachines moet organiseren en dat die met spoed naar Chawolo moeten. Kan een van de dames blijven en er een atelier oprichten. Ik stel voor dat de wederhelft van de dames in blijmoedig overleg bepalen welke dame achter kan blijven. Kunnen de rieten rokjes vervangen worden door hotpants.

Blijf genieten, morgen horen we vast iets over de kerkdienst. Laat je verrassen!!

Cioa,

B.