Dag 2 - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2014 - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Tororo, Oeganda van oegandagroep2014 - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Oegandagroep 2014

24 Juli 2014 | Oeganda, Tororo

De eerste nacht in Chawolo is verlopen in diepe rust. Toen wij wakker werden, was het al licht en wij werden getrakteerd op een natuurlijk concert van vogels, krekels, hanen en koeien. Het is prachtig en indrukwekkend. Vanaf de veranda lieten wij ons verbazen door alle indrukken. Zwaaiende en glurende kinderen, een man met een kudde koeien op ons grasveld en wat voelden wij ons thuis… Er liepen opeens drie biggetjes langs. Even verwachtten wij slager Zwetsloot in hun kielzog… maar nee! Grappig was het wel. Wij doken in de koffer(s) want er was heel wat sorteerwerk te verrichten. De grote vraag was: “wat zit er in de vermiste koffer?” Het leek een spel. Nellie noemde iets en wij maar zoeken totdat er een vreugdekreet geslaakt werd: “nee, dat hebben wij toch!” Uiteindelijk bleek dat er in de koffer vooral spullen zitten die wij even kunnen missen, maar die wij hier nog graag uitdelen c.q. achterlaten. Ria leerde ons in vogelvlucht hoe wij een origami trekvogel konden vouwen: drie dimensionaal en bewegend. Henk ging uitvogelen hoe hij het doucheputje kon ontstoppen en het is in Afrika altijd spannend wat de reden van de verstopping is. Gelukkig was de enige slang die eraan te pas kwam, de tuinslang. Na de vakantie kan Henk als invalkracht bij Samson aan het werk.
Na de lunch was meester Laurence bereid om ons Japles te geven dus verdwenen wij in de schoolbanken. Yoga is het woord waar wij iedereen mee kunnen begroeten. Als wij nu Yoga zeggen, krijgen wij antwoord: beri (goed). Na de les werd de naailes gestart. Er waren maar liefst 17 vrouwen: drie beginners en 14 gevorderden, sommigen met de baby aan de borst. Ria en Nellie ontfermden zich over de dames. Christine hielp alleen bij de opstart en ging vervolgens Lotte en Anne helpen bij de opvang van tientallen kinderen die allemaal verwachtingsvol stonden te kijken naar de drie grote blanke vrouwen. Frits maakte deel uit van het voetbalspektakel en vloog als een Robin van Persie over het veld. Dat laatste bleek door de vele kuilen te komen. Henk ontpopte zich als een opa-in-spé. Chawolo veranderde in één kinderparadijs met levende speeltoestellen. Het was geweldig om met de kinderen te zingen en als reactie werden wij verrast met liedjes. Christine las voor uit het boek “From head to toe” en Anne en Lotte hielpen met de bijbehorende bewegingen. Eerst keken de toeschouwers stomverbaasd. Bij de tweede keer begonnen een paar kinderen mee te doen en daarna was gingen de kinderen los. Ook de Engelse liedjes met bewegingen vonden ze erg leuk. De naailes werd in het bijzijn van onze hele groep en met vele kinderen afgesloten met zingen. Kippenvelmoment! Het werd al bijna donker toen wij teruggingen naar ons guesthouse. Innocent, Frits’ grote kleine vriend, mocht op Frits’ slippers lopen en ging hij blootvoets verder met de opmerking: “Nog twee weken en ik ben een local!” In het guesthouse ging de spaghetti malarone er in als zoete koek. Na een regenbui was de temperatuur onder de veranda zeer aangenaam. Met onze schriften op schoot en ingesmeerd met Deet oefenden wij onze nieuw geleerde Jap-woordjes. De Wifi liet ons in de steek dus het verslag werd weer uitgesteld tot de volgende dag. Het werd daarna snel stil in het guesthouse.

• 24 Juli 2014 - 10:36

Bert Van Vreeswijk:

Erg leuk om te lezen, ik dacht al waar blijft het nou, ik kon er niet van slapen.

Wat een vrouwen bij de naailes zeg, dat gaat niet meer op een vierkante meter!!

De foto's laten zien dat het weer echt genieten is. En een juf in de schoolbank, prachtig.

Wat wordt innocent groot, of lijkt dat maar zo.

Willen jullie iets over de waterbron schrijven?

Blijf genieten!!

Bert

• 24 Juli 2014 - 15:37

Geralda Heuvelman:

Wat weer een geweldig verslag, wie is er zo creatief met de taal?
    In de vermiste koffer zaten toch niet toevallig de Engelse kinderboeken? Enige voordeel zou zijn dat ik nogmaals een feestje moet geven!
    Jullie zijn goed bezig, succes!

Geralda

• 24 Juli 2014 - 19:38

Loekie Van Der Zee:

Het is inderdaad een plezier om jullie verslagen te lezen!

• 24 Juli 2014 - 22:04

Ad:

Dat wordt nog hard werken voor Frits om ook dezelfde kleur te krijgen als zijn locals.